به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ September 2024 30
کد خبر: ۲۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
زندگی شاهانه در لیگ یک

زندگی فقیرانه تیم‌های نفت در لیگ برتر

زندگی فقیرانه تیم‌های نفت در لیگ برتر

حمید رضا عرب
ماجرای برخی تیم های لیگ برتری فوتبال ایران هم در نوع خودش شگفت انگیز است! نمونه‌اش تیم نفت مسجد سلیمان که با کلی مشقت از لیگ یک به لیگ برتر آمد اما موانع قانونی مانع تزریق بودجه مکفی از طریق وزارت نفت که این تیم را تحت پوشش قرار داده، شده است.

قانون به شرکت نفت اجازه نمی‌دهد در ورزش حرفه‌ای سرمایه گذاری کند. در لیگ یک اما منع قانونی وجود ندارد چون قانونگذار، لیگ یک را جزو فعالیت‌های ورزش حرفه‌ای به حساب نمی‌آورد. این قانون فصل پیش هم نفت تهران را به چالش کشید و برای تیم صنعت نفت آبادان هم مشکلات عدیده‌ای به وجود آورد. نفت تهران سرانجام به واسطه مشکلات مالی به لیگ یک سقوط کرد و حتی ادامه حیاتش در لیگ یک نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و صنعت نفت آبادان هم همواره خطر سقوط از لیگ برتر را احساس می‌کرد که البته این تیم در نهایت به واسطه کمک‌های مالی که از کانال های دیگر به این تیم رسید، در لیگ برتر ماند.

موانع قانونی باعث شده در آستانه هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر صدای اعتراض عبدالله ویسی که سکان هدایت تیم نفت مسجدسلیمان را برعهده گرفته به آسمان بلند شود. این مربی از نداری‌ها ناله می‌کند و با چهره‌ای نه چندان امیدوارانه ابراز امیدواری می‌کند که مشکلات مالی نفت مسجدسلیمان به حداقل برسد اما مگر می‌شود؟ وقتی پای قانون به میان می‌آید بدون شک دست و پای مدیران شرکت نفت نیز بسته خواهد شد و آنها قادر به انتقال بودجه‌های مناسب به این تیم نخواهند بود که این وضعیت آرام آرام نماینده مسجدسلیمان را که طیف پرشوری از هواداران جنوبی را حامی خود می‌بیند، دچار مشکلات بیشتر خواهد کرد و چه بسا در انتهای فصل همین نفت مسجدسلیمان که با اقتدار راهی لیگ برتر شد، به سرنوشت فصل پیش نفت تهران دچار شود.

بدون شک این رفت و آمدهای آسانسوری به لیگ برتر و لیگ یک ماهیت تیم‌ها را خدشه دار خواهد کرد و چه بسا در درازمدت انگیزه‌های شیرین تیمداری را از آنها بگیرد که نتیجه این فرآیند سرخوردگی بسیاری از افرادی است که با این قبیل تیم‌ها روز و شب می‌گذرانند و خود را وقف این تیم‌ها کرده‌اند.

اجرای این قانون شاید در نگاه اول توجه به ورزش پایه و زیرساخت‌ها را نشان دهد اما عمیقا به ورزش حرفه‌ای لطمه وارد کرده و لیگ برتر فوتبال ایران را همواره با تیم‌های آشفته درگیر ساخته است. تیم‌هایی که اگر از لحاظ روحی و روانی در شرایط مناسبی وارد مسابقات شوند و از این مشکلات دور باشند، کیفیت فنی لیگ نیز به طرز مشهودی رشد خواهد کرد و برآیند آن در تیم‌های ملی فوتبال ایران نیز به وضوح دیده خواهد شد.

به نظر می رسد در خصوص فعالیت تیم‌های تحت پوشش شرکت ملی نفت باید تجدید نظرتازه‌ای صورت بگیرد. نفت صاحب تیم‌هایی است که در فوتبال ایران قدمت و سابقه بسیاری دارند. نفت تهران، صنعت نفت آبادان و همین نفت مسجدسلیمان که تازه لیگ برتری شده است؛ این تیم‌ها می‌توانند در سطح حرفه‌ای منشا خدمات بیشتری باشند و باید ساز و کار آن از سوی قانونگذاران تامین شود و به شکلی دیگر به این تیم‌ها اجازه داده شود تا از منابع شرکت‌های تابع خود بهره‌مند گردند تا این طور نباشد که در لیگ یک زندگی شاهانه داشته باشند، در لیگ برتر زندگی فقیرانه!

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۴
علی
|
United States of America
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
0
2
این چه قانونی که همیشه علیه خوزستان هست.چرا تیم های اصفهانی با چنین قوانینی مواجه نمیشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
پس چرا پرسپولیس و استقلال توسط یک وزارتخانه دولتی بنام وزارت ورزش هر فصل دهها میلیارد کمک مالی میشوند . پس قانون مجلس چرا برای این دو تیم اجرا نمیشه . اینجا کشور قانونمدار نیست بلکه یک کشور قانونگریزه.
دیوار کوتاه تر از ما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
به علی : به خاطر اینکه هیچ تیمی تو اصفهان اسپانسرش نفت نیست.
علی
|
Germany
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
0
خوزستان باید بمیره ؟؟