به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ September 2024 20
کد خبر: ۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

آشنایی با رقیب آسیایی فولاد خوزستان

افشین احمدی
گزارش روز: آشنایی کامل با رقیب آسیایی فولاد

فولاد خوزستان عصر سه‌‌شنبه به مصاف یکی از باسابقه‌ترین و مشهورترین باشگاه‌های آسیا می‌رود.

به گزارش خوزستان اسپورت، لیگ قهرمانان آسیا از اوایل اسفندماه در گروه‌های هشت‌گانه غرب و شرق آسیا آغاز شد و شور و حال تازه و دوباره‌ای را به فوتبال قاره پهناور آسیا تزریق کرد. فولادمردان خوزستان نیز که فصل گذشته با هشت بازی بدون باخت، رکورددار شکست ناپذیری در آسیا شدند، مصمم‌اند در فصل جاری هم علیرغم تمام مشکلات موجود، نماینده شایسته‌ای برای فوتبال خوزستان و ایران بوده و با نتایج خوب خود، دل هواداران خونگرم و پرتعدادشان را شاد کنند.

در این مطلب، به معرفی حریف آینده فولاد خوزستان یعنی تیم الهلال عربستان سعودی می‌پردازیم.

معرفی
باشگاه الهلال یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر عربستان است. این باشگاه، 58 سال پیش در شهر ریاض تأسیس شده و تاکنون 55 عنوان قهرمانی در مسابقات مختلف داخلی و خارجی از جمله 6 قهرمانی در رقابت‌های مختلف آسیایی به دست آورده که باعث شده از سوی فدراسیون بین المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان (IFFHS) به عنوان باشگاه قرن آسیا شناخته شود.

الهلال ریاض از جمله محبوب‌ترین باشگاه‌های این کشور است و در سایر کشورهای عربی نیز طرفداران و هواداران زیادی دارد و بارها پیش آمده که در دیدارهای آن در برابر حریفان داخلی و خارجی، ورزشگاه محل برگزاری مسابقات به دلیل استقبال زیاد تماشاگران با کمبود ظرفیت مواجه شده است. به عنوان مثال، در جریان دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در ریاض، حدود 70 هزار هوادار الهلال در ورزشگاه ملک فهد حضور یافتند و هزاران نفر دیگر نیز امکان حضور در ورزشگاه را پیدا نکردند و این در حالی بود که تنها 14 تماشاگر تیم وسترن سیدنی قادر به حضور در ورزشگاه و تماشای این مسابقه حساس از نزدیک شدند.

ورزشگاه خانگی
الهلال در ورزشگاه بزرگ و بین المللی ملک فهد ریاض از تیم‌های میهمان پذیرایی می‌کند. این ورزشگاه حدود 27 سال پیش ساخته شده و گنجایش تقریباً 70 هزار تماشاگر را دارد. این استادیوم که دارای یکی از بزرگ‌ترین سقف‌ها در بین ورزشگاه‌های دنیاست، با هزینه ای 510 میلیون دلاری ساخته شده و 2 سال پس از تأسیس نیز میزبان مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان جهان بوده است.

رقبای داخلی الهلال
از همان آغاز فعالیت باشگاه الهلال، این تیم حریفی قدرتمند به نام الاتحاد جده را پیش روی خود دیده است. به نوعی، دربی این کشور بین این دو تیم بزرگ از دو شهر بزرگ ریاض و جده برگزار می‌شود. رقابت این دو باشگاه تنها به داخل کشور محدود نمی‌شود بلکه حتی در عرصه بین المللی نیز با یکدیگر چشم و هم‌چشمی دارند به طوری که پس از قهرمانی الهلال در جام باشگاه‌های آسیا در سال‌های 1991 و 1999، الاتحاد نیز دست به کار شد و پس از سرمایه گذاری کلان و استخدام مربیان و بازیکنان سرشناس و گران قیمت، دو بار متوالی در سال‌های 2004 و 2005 فاتح لیگ قهرمانان آسیا شد.

در کنار تیم الاتحاد جده، الهلال رقیبی معروف در شهر ریاض دارد. تیمی به نام النصر که همواره مشکلات زیادی با الهلال داشته است. استادیوم ملک فهد در روز برگزاری دربی معروف ریاض بین الهلال و النصر معمولاً لبریز از تماشاگر می‌شود.

ویترین افتخارات الهلال
-  رکورددار قهرمانی در لیگ برتر عربستان سعودی با 13 قهرمانی
-  رکورددار قهرمانی در جام ولیعهد عربستان سعودی با 18 قهرمانی
 - 12 نایب قهرمانی در لیگ برتر عربستان سعودی
- 10 نایب قهرمانی در جام ولیعهد عربستان سعودی
- 2 قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (لیگ قهرمانان فعلی) در سال‌های 1991 و 2000
- 3 نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (لیگ قهرمانان فعلی) در سال‌های 1986، 1987 و 2014
- 2 قهرمانی در مسابقات جام برندگان جام آسیا در سال‌های 1997 و 2002
- 2 قهرمانی در سوپرجام باشگاه‌های آسیا در سال‌های 1997 و 2000

بازیکنان تاریخ ساز الهلال
- ناصر الشمرانی: مرد سال فوتبال آسیا در سال 2014
- یاسر القحطانی: مرد سال فوتبال آسیا در سال 2007
- نواف التمیاط: مرد سال فوتبال آسیا در سال 2000
- سامی الجابر: مرد سال فوتبال کشورهای عربی در سال 2001
- محمد الدعیع: دروازه بان قرن آسیا (بنا به اعلام موسسه بین المللی آمار و ارقام فوتبال)

کادر فنی الهلال
سرمربیگری الهلال در فصل جاری بر عهده یک مربی جوان رومانیایی به نام لورنتیو بود که تا پنج سال قبل در پست هافبک برای تیم‌های معروفی مانند استوا بخارست رومانی و انرژی کوتبوس، کایزرسلاترن و آلمانیا آخن آلمان بازی می‌کرد اما چندی قبل و در پی کسب نتایج نامطلوب در مسابقات داخلی، از سمت خود برکنار و جای خود را به صورت موقت به هموطن خود ماریوس سیپریان داد که در چند بازی هدایت الهلال را بر عهده گرفت تا اینکه در نهایت، مسئولان باشگاه الهلال با جورجوس دونیس مربی 45 ساله یونانی به توافق رسیدند و حال باید دید با این مربی یونانی چه نتایجی در انتظار الهلال خواهد بود.
دستیاران دونیس در کادر فنی الهلال هم به ترتیب زیر هستند:
- ماکیس آنجلیناس (یونانی - دستیار اول)
- میودراگ مدان (صرب – دستیار دوم)
- گریگوریس گئورگیتساس (یونانی – مربی بدن‌ساز)
- پاناگیوتیس مالیاریتسیس (یونانی – مربی دروازه‌بانان)

فهرست بازیکنان الهلال

دروازه‌بانان
خالد شراحیلی، فهد الثنیان، عبدالله السدیری، فایز السبیعی

مدافعان
سلطان البیشی، سلطان الدعیع، عبدالله الزوری، یاسر الشهرانی، عبدالله الحافظ، کواک تائه هو، رودریگو جونیور سیلوا (دیگائو)، محمد البریک، احمد شراحیلی، خالد الکعبی

هافبک‌ها
عبداللطیف الغنام، محمد القرنی، تیاگو نه‌وس، حمد الحمد، محمد الشلهوب، عبدالعزیز الدوسری، سلمان الفرج، نواف العابد، سعود کریری، سالم الدوسری، عبدالله الفضل، عبدالله عطیف

مهاجمان
ناصر الشمرانی، یوسف السالم، یاسر القحطانی، جورجوس ساماراس

عملکرد الهلال در لیگ برتر عربستان
با گذشت 19 هفته از مسابقات لیگ برتر فوتبال عربستان، الهلال با کسب 11 برد، 5 تساوی و 3 باخت در رده سوم جدول پس از تیم‌های النصر ریاض و الاهلی جده قرار دارد و از نظر آماری نیز در رده دوم از نظر موفقیت در بازی‌های خانگی و در رده پنجم از نظر موفقیت در بازی‌های خارج از خانه قرار دارد. نگاهی به آمارهای الهلال، خالی از لطف نیست:

آمار گل‌زنی الهلال در فصل جاری
63% گل‌ها در دیدارهای خانگی و 37% در دیدارهای خارج از خانه زده شده است.
63% گل‌ها در نیمه اول و 37% در نیمه دوم به ثمر رسیده است.
71% گل‌ها توسط بازیکنان داخلی و 29% توسط بازیکنان خارجی زده شده است.
52% گل‌ها توسط هافبک‌ها، 42% گل‌ها توسط مهاجمان و 6% گل‌ها توسط مدافعان زده شده است.

تنوع دقایق گلزنی الهلال
5 گل در دقایق 1 تا 15
7 گل در دقایق 16 تا 30
8 گل در دقایق 31 تا 45
3 گل در دقایق 46 تا 60
3 گل در دقایق 61 تا 75
6 گل در دقایق 76 تا 90

تنوع پاس گل بازیکنان الهلال
70% پاس گل‌ها توسط بازیکنان داخلی و 30% توسط بازیکنان خارجی داده شده است.
65% پاس گل‌ها توسط هافبک‌ها، 30% توسط مهاجمان و 5% توسط مدافعان داده شده است.

گلزنان الهلال در لیگ برتر
9 گل توسط ناصر الشمرانی (محروم از حضور در لیگ قهرمانان)
8 گل توسط تیاگو نه‌وز
3 گل توسط سالم الدوسری و یاسر القحطانی
2 گل توسط سلمان الفرج و نواف العابد
1 گل توسط عبدالله الزوری، فیصل درویش، یوسف السالم، کواک تائه هو

عملکرد الهلال در لیگ قهرمانان آسیا
الهلال در گروه سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در کنار تیم‌های فولاد خوزستان (ایران)، السد دوحه (قطر) و لکوموتیو تاشکند (ازبکستان) قرار دارد. این تیم در نخستین بازی خود به مصاف لکوموتیو ازبکستان رفت و برتری سه بر یک در این دیدار خانگی را از آن خود کرد اما در دیدار دوم که به میزبانی السد برگزار شد، شکست یک بر صفر را پذیرا شد و هم اکنون با کسب 3 امتیاز از دو بازی، در رده دوم جدول چهار‌تیمی این گروه قرار دارد. الهلال روز سه‌شنبه هفته جاری در ورزشگاه غدیر اهواز به مصاف فولاد خوزستان می‌رود و روز چهارشنبه نوزدهم فروردین‌ماه نیز دیدار برگشت خود را در برابر این تیم برگزار خواهد کرد.

گزارش روز: آشنایی کامل با رقیب آسیایی فولاد


پیامک :5000291247