به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ September 2024 28
کد خبر: ۳۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

لباس عزا بر تن نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان

لباس عزا بر تن نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان

خوزستان اسپورت- در حالی که بیشتر تیم‌های لیگ برتر فوتبال به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌هایشان برای فصل آینده هستند، تیم‌های نفتی بلاتکلیف، بی‌پول و خسته فقط خام می‌سوزند!

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از تسنیم، درحالی که فوتبال باشگاهی ایران بیستمین فصل لیگ برترش را هم پشت سر گذاشته اما واژه «حرفه‌ای» بیشتر در حد یک عنوان در حرف باقی مانده است. لیگی که خیلی از باشگاه‌هایش مستقیم یا غیرمستقیم دولتی هستند و تعداد تیم‌های خصوصی به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در این لیگ شفافیت مالی خیلی جایگاهی ندارد و باشگاه‌ها از درآمدهای اصلی‌شان مثل حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی محروم هستند. با این وجود اما داستان حیات دو تیم در لیگ برتر ایران با سایرین متفاوت است؛ تیم‌های نفتی خوزستان.

صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان دو تیم دوست‌داشتنی فوتبال ایران به حساب می‌آیند، تیم‌های با ریشه‌ای که مردم شهرهایشان با آنها زندگی می‌کنند. آبادانی‌ها تیم‌شان را برزیل فوتبال ایران می‌دانند و مسجدسلیمانی‌ها هم به اینکه اولین باشگاه ایران را دارند می‌نازند.

پشت هر کدام از این تیم‌ها اعتقاداتی در دل مردم خوزستان وجود دارد، روایت‌ها و قصه‌هایی که مردم این دیار حتی برای فرزندان‌شان قبل از خواب تعریف می‌کنند. پس «نفت» در آبادان و مسجدسلیمان واژه‌ای فراتر از مایع سیاه‌رنگ سوختنی است، این نفت برای آنها حکم مرگ و زندگی دارد؛ مثل آب، هوا و خاک ...

بگذریم و به نیمه خالی لیوان برسیم، جایی که خیلی وقت است این دو باشگاه در گیر و دار اما و اگرها هستند؛ از اینجا رانده و از آنجا مانده. طبق قانون دولت نمی‌تواند در ورزش حرفه‌ای تیمداری و هزینه کند از آن سو این باشگاه‌ها زیر مجموعه وزارت و شرکت نفت هستند. یک بار بحث خصوصی‌سازی آنها مطرح می‌شود و بار دیگر بحث حمایت‌های استانی و در آخر هم هیچ که هیچ.

این دو باشگاه هرطور که بوده فصل بیستم را پشت سر گذاشتند و خوب یا بد به سختی در لیگ ماندنی شدند ولی حالا یک فصل طولانی دیگر را در پیش دارند. در آبادان با وجود مخالفت با استعفای اعضای هیئت مدیره، سرپرست جدید باشگاه می‌گوید که پول برای خریدن آب معدنی هم ندارند. در مسجدسلیمان هم وضعیت خیلی بهتر نیست. محمود فکری در این تیم بلاتکلیف است و بازیکنان این تیم نیز یکی یکی بار سفر به شهرهای دیگر می‌بندند و خبری هم از پول نیست!

صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان فقط دو باشگاه زیر مجموعه وزارت نفت نیستند و تیم‌هایی دیگر نظیر پارس جنوبی، نفت و گاز گچساران و نفت امیدیه هم کارشان به این وزارتخانه گیر است. یادمان نرفته همین تیم پارس برای حداقل‌ها نظیر غذا و رفت و آمد هم مشکل و بحران داشت. البته بماند که نفت تهران هم زمانی وجود داشت و حالا به خاطره‌ها پیوسته است.

وزارت نفت بارها اعلام کرده قصد تیمداری ندارد و نمی‌تواند کمک مالی به این باشگاه‌ها داشته باشد. با این وجود این تیم‌ها هر سال کارشان را با امید و البته با دست خالی و بودجه نامشخص از سر می‌گیرند تا بلکه در میانه راه نفسی از هر سویی به آنها دمیده شود.

مشکلات تیم‌های نفتی بحث امروز و دیروز نیست و  با این فرمان مشکل امروز و فردا هم خواهد بود. نفتِ مایع روزی تمام می‌شود اما امروز می‌توان جلوی پایان نفت فوتبال را گرفت، می‌توان با سروسامان دادن یا واگذاری یا هر راه حل دیگری اجازه نداد که نفت‌‌های آبادان و مسجدسلیمان و جاهای دیگر، مثل برادر تنی تهرانی‌شان خام بسوزند و حرام شوند. مدت‌هاست از نفت؛ این طلای سیاه، فقط رخت عزایش به این باشگاه‌ها رسیده و مدت‌هاست نفتِ فوتبال ته کشیده است.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
2
0
مردم آبادان باید صنعت نفت را مثل خیلی چیزهای دیگه که داشتند و دیگر ندارند، فراموش کنند. به وزارت نفت امیدی نیست . به جایی که دکل نفت به اون بزرگی گم میشه امیدی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
نه عزیز مردم آبادان هرجای دنیاکه باشند هرگز هرگز تیم بزرگ و محبوب صنعت نفت آبادان را فراموش نمیکنند و یقین بدان این تیم ریشه دار وپرهوادارترین باشگاه جنوب کشور همچنان خواهد ماند
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
2
همانطور که در متن آمده اکثر تیم ها مستقیم و یا غیر مستقیم دولتیند یعنی بودجه آنها را دولت تامین می کند سوال اینجاست که این دولت بودجه خودش را از کجا تامین می کند ؟ جواب از پول نفت و گاز خوزستان یعنی این ظلم نیست که تیم های نفتی خوزستان که خودشون صاحب این ثروتند از بودجه محروم بمانند و بعد دولت پول نفت آنها را به حلقوم سوگلی های تهران و اصفهان بریزد که ریخت و پاش کنند و فقط یک بازیکن مثل کی روش استنلی پیشنهاد ۵۰۰ هزار دلار به پرسپولیس کند و یا استقلال مربی ایتالیائی آنچنانی بخواهد و بفکر زدن کمپ در امارات باشند و یا سپاهان بازیکنان گرانقیمت جذب کند ، این کلمه لباس عزا که در تیتر آمده متاسفانه فقط مربوط به فوتبال هم نمی شود بلکه در زمینه های مختلف استان خوزستان است تا وقتی استان مسئولین دلسوز ، با نفوذ و شجاع نداشته باشد که بخواهند از حق مردم خوزستان دفاع کنند وضع بهتر از این نخواهد شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
من موندم چرا همواره در تحلیل مشکلات تیمهای نفتی تحلیلگران و ارائه دهندگان اینگونه مقاله ها هیچگاه اشاره ای به بی عدالتی در اجرای قانون نمیکنن چرا نمیگویند علی رغم مصوبه مجلس چرا طبق همین قانون و مصوبه سایر تیمهای صنعتی و دولتی مثل دو تیم قرمز و آبی پایتخت و یا سپاهان و دوباره و یا همین فولاد خودمون و یا گل گهر و یا مس و ..... براحتی با بودجه های کلان دولتی تغذیه میشن . دو تیم نفتی نیازی به اشک تمساح ریختن دوستان ندارن بلکه انتظار دارن که مفسران و تحلیلگران و دلسوزان ورزش در مصاحبه ها و تحلیل های خود انگشت بزرگ روی این بی عدالتی و تبعیض در اجرای قانون ضد جوانان بگذارن و در واقع دادخواهی کنن که چرا فقط این قانون ضد ورزش و ضد جوانان باید فقط درمورد تیمهای نفتی اجرا شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
1
0
بنظر من باید نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان به مردم و سهامداران واقعی واگذار بشه چون واقا امیدی به وزارت و دولت نیست حالا ببینید اگه اسم نفت آبادان مثلا نفت اصفهان بود آیا شرایط مثل امروز بود!!!!!!!؟؟؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
1
در جواب ناشناس ۱۷:۱۹ دوست عزیز اصلا موافق نیستم که این دوتیم به مردم واگذار شود مردم این دو شهر به اندازه کافی با مشکلات مادی درگیرند چرا باید بار هزینه های این دو تیم را هم به بر دوش مردم مظلوم و محروم آبادان و مسجد سلیمان گذاشت ؟ آنوقت سوگلی های پایتخت و اصفهان با پول نفت خوزستان ریخت و پاش بیشتری کنند ؟! اصلا مگر فوتبال ایران درامد زاست که مردم بخواهند سهام گذارش باشند ؟ شما وقتی در جائی سهام میزاری یعنی انتظار یک سودی را داری ولی اگر بدونی نه تنها سود بلکه اصل پولت هم برنمی گرده باز هم حاضری سهام گذاری کنی ؟ تیم ها حتی حق پخش تلویزیونی هم ندارند چطور می توانند درامد زا باشند که سهام گذاران بخواهند سهام گذاری کنند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
2
دوستان باید فقط روی این واقعیت تمرکز کرد که نمی‌شود قانون را یک بام و دوهوایی اجرا کرد همواره باید این جمله را مطرح و فریاد زد که اگر قانونی تصویب میشه و اگه حتی اون قانون ناعادلانه و ضد اجتماعی هم باشه ولی در عمل باید همه و همه برای اجرای آن ملزم باشن و اگر هم سازمان و یا وزارتخانه ای تخلف کرد قانونگذار موظف به جلوگیری از نقض قانون شود نه اینکه برای برخی تیمها اون قانون باید اجرایی شود و برای سایرین زیر سبیلی ردش کنن و حتی در هیچ برنامه ای هم حاضر به پرداختن به این تبعیض آشکار نباشن .
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
2
به سلامتی پورموسوی ازصنعت رفت و یه نفس راحت کشیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
2
بدینوسیله بعد از اخبار رسمی استعفای آقای پورموسوی از مربی گری (صنعت) ضمن تشکر از ایشان برایش سلامتی و سربلندی وتوفیق آرزومندیم هرجا میروی خدا بهمراهت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
0
2
نه انگاار فقط مشکل خوزستان سرشار از نعمت فقط آب و قحطی و محرومیت و ... اینها نیست، این وضعیت اسفبار نشان میدهد کمترین کورسوی امیدی هم از سمت پایتخت نشینان حراف نیست، تنها دلخوشی این مردم ذاتا ثروتمند، اما ظاهرا فقیر و محروم هم فوتبال چشم نواز و گرمشان بود که آن را هم سالهاست خاکستر کرده اند.
بی انصاف ها فوتبال را هم از ما گرفتند.
شیران زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
0
2
آنچه که از پول نفت مردم این دو شهر را نصیب هست،
هر دو نیم نفتی را هم نصیب است .

آهای ولیام ناکس دارسی کجایی که ببینی از بابت نفت مسجدسلیمان شبیه لندن شده و آبادان شبیه لیورپول
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
0
0
این درسته که تیم لیگ برتری پول وبودجه میخواد اما بااین حال در بدترین وسخت ترین شرایط همین جوانان کم سن وسال صنعت وامید را در دل مردم زنده نگه میدارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
0
1
من یک پرسش از مقامات ومسئولین دست اندرکاران 2 تیم نفتی دارم ؟ سوای تمام موانع قانونی ومقررات منع کمک که موجود است آیا اگر شخص وزیر محترم وزارت نفت قصد کمک ب این دو باشگاه را داشته باشد نمی تواند؟ چرا وزیر جدید را درجریان کامل این وضع قرار ندادید
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
0
0
کسانی که باید کمک کنند :
استاندار که خوزستانی نیست اهل چهار محال است و تعصب تیم های خوزستانی نداشته و ندارد
نمایندگان مجلس که نمایندگان واقعی مردم نیستند وبدنبال کار شخصی خودشان وکار دولت هستند
چطور برای تیم های اصفهان بالاترین بودجه تامین میشه ؟